Kuasa Baru Muncul Sense kami Bau

Kuasa Baru Muncul Sense kami Bau

Berbanding dengan pancaindera kita yang lain, yang agak sedikit yang diketahui tentang perasaan kita bau. Ia sudah pasti salah satu yang paling diambil mudah. Walaupun kebanyakan kita jarang berfikir tentang hal itu, kami rasa bau pergi tentang perniagaan kritikal dan berterusan dalam membantu kami dalam setiap aspek kehidupan kita.

Otak memproses maklumat dihantar melalui pancaindera kami yang lain - penglihatan, bunyi, rasa dan sentuhan - dengan pengenalan mental pertama, yang seterusnya mencetuskan tindak balas emosi. Tetapi kami rasa bau tidak sebaliknya. Bau yang diterima dan diproses oleh emosi yang pertama dan kemudian dikenal pasti.

Aroma dihantar ke reseptor bau dalam otak kita mempunyai kesan yang kuat ke atas tingkah laku. Cuba fikirkan bagaimana anda bertindak balas apabila anda bau secawan kopi perkara pertama pada waktu pagi atau bertindak balas kepada skunk mati di tepi jalan raya. Mempengaruhi tingkah laku menggunakan bau adalah sempadan perubatan baru.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini penyelidikan dalam olfaction telah meningkat secara mendadak dan kami mengalami revolusi bau yang akan membolehkan kita untuk bukan sahaja untuk mengembangkan keseronokan deria bau tetapi untuk menggunakan akal ini sebagai alat untuk menguruskan emosi kita, membolehkan pengesanan awal penyakit , merawat pelbagai masalah psikologi dan fisiologi, membantu dalam proses penuaan dan memberikan pemahaman yang lebih baik bagaimana bau boleh meningkatkan kehidupan kita dan kesejahteraan.

Bau bergerak sehingga hidung untuk tampalan sel-sel saraf yang terletak di atas mata. Dari mentol pencium ini, bau pergi ke kawasan otak yang lebih tinggi yang bertanggungjawab untuk diskriminasi sedar dan ke kawasan yang mengawal emosi. Menggunakan pengimejan resonans magnetik (MRI), peta yang sangat terperinci aktiviti metabolik di dalam otak telah memberikan penyelidik pemahaman yang lebih mendalam tentang bagaimana otak menerima dan memproses maklumat pencium.

Sebagai penyelidikan lanjut mengenal pasti bagaimana bau dilihat, dibezakan dan dihantar, pintu akan dibuka untuk memperbaiki dan meningkatkan hampir semua pengalaman pencium kami. Apabila digunakan untuk produk kecantikan dan kesihatan, mereka akan menyampaikan manfaat tambahan rasa dipertingkatkan kesejahteraan. Aroma akan menjadi lebih daripada aksesori fesyen atau pernyataan gaya peribadi; mereka secara rutin akan digunakan untuk:

· Menggalakkan bersantai dan mengurangkan tekanan
· Meningkatkan prestasi kerja
· Meningkatkan mood dan mengurangkan kemurungan
· Ubahsuai tidur dan impian
Meningkatkan imej diri
· Ambil kenangan
Meningkatkan seksualiti
Meningkatkan hubungan sosial.

Ini pemahaman yang baru kesan psikologi dan fisiologi aroma akan menyebabkan aplikasi sains dan perubatan dan juga:

Aroma akan digunakan untuk mengurangkan keresahan semasa ujian perubatan tekanan seperti MRI.
orang dengan penurunan berat badan dengan menggunakan aroma untuk memuaskan keinginan makanan mereka.
Seorang penduduk penuaan, dengan rasa berkurang rasa dan bau disebabkan oleh proses penuaan, akan dapat merangsang semula fungsi-fungsi ini dengan aroma.
Aroma akan mengurangkan kemurungan dan perubahan mood semasa menopaus.
Keupayaan awal bayi untuk mengiktiraf dan bertindak balas terhadap bau boleh digunakan untuk mendiagnosis masalah pembelajaran yang berpotensi di kemudian hari.
Aroma akan digunakan untuk meningkatkan kesejahteraan dan meningkatkan prestasi.
Penggunaan aroma dalam ruang awam iaitu lapangan terbang, stesen kereta api, hotel dan taman-taman hiburan, akan meningkatkan tingkah laku dan mewujudkan persekitaran yang lebih positif.
Tanpa syak lagi, deria bau akan semakin memainkan peranan penting dan positif dalam memperbaiki kehidupan harian kita dan dalam mengembangkan pengalaman deria kita pada abad ke-21.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar