Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Fennel Seed (Xiao Hu Xiang)

Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Fennel Seed (Xiao Hu Xiang)

Sindrom Prahaid (PMS) kejadian mempunyai lebih daripada dua kali ganda lebih 50 tahun lalu kerana penerimaan sebagai keadaan perubatan dan disebabkan oleh pemakanan yang tidak sihat dengan tinggi dalam makanan tepu. Sindrom Prahaid ditakrifkan sebagai fungsi yang rosak daripada ovari yang berkaitan dengan wanita kitaran haid, ia kesan keadaan wanita fizikal dan emosi dan kadang-kadang campur tangan dengan aktiviti harian sebagai akibat turun naik hormon. Sindrom ini berlaku dalam satu atau dua minggu sebelum haid dan kemudian menurun apabila tempoh bermula. Dikatakan gejala boleh menjadi begitu teruk yang antara 10-15% wanita perlu mengambil cuti kerja, kos perniagaan berjuta-juta dolar setahun. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana herba Cina - biji Adas (xiao hu xiang) kesan wanita dengan PMS.

I. Definisi
Adas adalah herba saka yang berasal dari Eropah selatan dan Mediterranean. Ia telah digunakan dalam perubatan Cina untuk merawat nafsu seksual dan gangguan penghadaman.

II. Bagaimana herba Cina - biji Adas (xiao hu xiang) kesan wanita dengan PMS.
1. Pengekalan air dan berat keuntungan
Biji Adas mengandungi kalium yang penting untuk fungsi bersimpati dalam mengawal bendalir dalam tisu badan menyebabkan mengurangkan risiko pengekalan air dan berat keuntungan yang disebabkan oleh kekurangan kalium.

2. sakit haid dan kekejangan
Ia juga mengandungi jumlah yang tinggi asid lemak penting yang perlu hati dalam mengawal selia pengeluaran prostaglandin hormon yang baik. Unbalancing Omega 3 dan 6 asid lemak menyebabkan ketidakupayaan penukaran daripada asid linoleik untuk GLA boleh diambil untuk meningkatkan risiko lebihan pengeluaran PGE2 dan sakit senggugut dan kekejangan.

3. Flavonoid
Biji Adas juga mengandungi rutin. salah satu daripada ahli flavonoid yang bukan sahaja membantu meningkatkan sistem imun dalam memerangi virus dan keradangan, ia juga menghalang gejala PMS disebabkan oleh tindak balas negatif alahan termasuk sakit kepala dan ketegangan saraf.

4. Sistem Penghadaman
Biji Adas juga mengandungi bahan-bahan yang membantu meningkatkan sistem pencernaan dalam menyerap vitamin penting dan mineral yang diperlukan untuk wanita dengan PMS kerana kebanyakan mereka didapati mempunyai beberapa jenis kekurangan nutrien.

5. Minyak Essential
Minyak pati yang diekstrak daripada biji Adas mengandungi estragole, anethole yang membantu untuk mengurangkan ketegangan saraf yang disebabkan turun naik tahap serotonin dan adrenalin menyebabkan meringankan
risiko kemurungan dan kebimbangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar